Det finns många olika sorters konflikter i livet av mer eller mindre allvarlig sort. Syskon som bråkar om de sista flingorna, par som har olika åsikter eller kollegor som inte kan samarbeta. Gemensamt för dem alla är att de kan skapa mycket negativa känslor och leda till vidare eskalering om de inte hanteras på rätt sätt. För det krävs en kompetent medlare.
Att medla i en konflikt är dock inte något som alla kan klara av på momangen. Det krävs en hel del uppmärksamhet på både detaljer och det stora hela, såväl som en klar och rättvis approach. Genom att gå en kurs i coachande ledarskap kan du som är chef eller teamledare få en mycket varierad och praktisk verktygslåda som låter dig hantera konflikter på ett optimal sätt.
Lösningar för varje konflikt
Varje situation är unik och genom att skaffa dig kompetens i konflikthantering får du värdefulla insikter och praktiska metoder som du kommer att ha nytta och glädje av hela livet. En konflikt kan involvera allt från två personer till hela grupper och kan få katastrofala följder för samarbetet. Ett företag utan duktiga medlare kan snabbt hamna i ett dödläge som påverkar både de individuella medarbetarna och företagets framtid.
Med en bra utbildning i coaching får du lära dig matnyttiga tillvägagångssätt för varje situation. Ibland är det till exempel sättet en person kommunicerar på, snarare än vad de säger, som leder till missförstånd och konflikter. Andra gånger kan det vara frågan om en medarbetare som aldrig säger någonting men i tysthet känner sig djupt frustrerad. Genom att lära dig samtalsteknik och positiv förstärkning kan du öppna nya kommunikationsvägar, och med utbildningens hjälp kommer du kunna känna igen olika beteenden och reaktioner som du kanske annars missat.
Lösningar på konflikter beror på vari problemet ligger. Är det frågan om missförstånd kan något så enkelt som en enstaka diskussion avhjälpa situationen medan en mer djupgående och svårartad motsättning kan behöva flera tillvägagångssätt. Kanske sammanhållningen kan må bra av olika teambildande gruppaktiviteter eller att alla får göra sig hörda med regelbundna personalmöten?
Självanalys och öppenhet
En duktig konflikthanterare bör också ha god självinsikt. Om du vet med dig att du tycker att det är svårt eller genant att hantera konflikter är en utbildning extra guld värd. Kanske du behöver jobba på ditt eget beteende och ledarskap? Är du medveten om att du är dålig på att delegera eller att du ibland regerar för emotionellt? Ingen människa är perfekt och med en uppriktig självanalys kan du skapa nya och förbättrade relationer både privat och på arbetsplatsen. Som medlare krävs att du inger trygghet, rättvisa och uppriktighet och det kan bara komma inifrån. Med praktiska övningar och effektiva tekniker kan du utvecklas enormt i din ledarroll och frukterna av din nya kompetens kommer snabbt kunna skördas. Kunskap är makt, och genom att lära dig god konflikthantering får ditt företag inte bara färre problem men också ökad lönsamhet.